6 דרכים בהם הקפה משפר פעילות גופנית

חברים, אין צורך למהר לחנות הכושר הקרובה ולקנות תוספי תזונה, אבקות או גלולות: פשוט תדליקו את הגז ושימו קפה על האש. שתו כוס קפה לפני האימון.

בין אם אתה יובל שמלא, ספורטאי פעיל או סתם חובב ספורט, קפה ישפר לך את הביצועים הספורטיביים  ללא תופעות לוואי שיכולות לנבוע מתוספי תזונה אחרים. הקפה  מהווה חלופה בטוחה, מכיוון שהוא מכיל קפאין שהוא ממריץ טבעי. למעשה, קפה שחור הפך למשקה פופולרי לפני האימון.

#1 קפה עוזר לשרוף שומן ולהגביר את האנרגיה

רמות הקפאין הגבוהות בקפה משפרות משמעותית את היכולת לשרוף שומן במהלך פעילות גופנית בנוסף, שתיית קפה בבוקר פירושה צריכת קלוריות פחותה במהלך היום מכיוון שקפאין מדכא תיאבון. מחקרים מראים עלייה משמעותית בחמצון השריפה (צריבה) כתוצאה מחילוף חומרים מוגבר. משמעות הדבר היא שקפה מספק שריפת שומן יעילה יותר במהלך האימון ובמשך מספר שעות לאחר האימון.

לדוגמה, אם אתה אתלט במשקל של 68 ק”ג , המינון המומלץ שלך יהיה כ –  340 מ”ג עד 409 מ”ג קפאין. אם מעולם לא צרכת קפאין לפני כן, מינון התחלתי מומלץ יהיה 136 עד 204 מ”ג או 2 בחישוב קל 2-3 מ”ג קפאין לק”ג משקל. כוס קפה אחת מכילה כ -95 עד 100 מ”ג קפאין.

קפאין נמצא בזרם הדם שלך תוך כ- 15 דקות מזמן הצריכה. השפעת השיא הממריצה של הקפה מתרחשת 40 עד 80 דקות לאחר שתיית כוס. לאחר שקפאין נכנס לזרם הדם, הגוף מגיב בכמה דרכים. לחץ הדם וקצב הלב עולים, מאגרי השומן מתפרקים וחומצות השומן משתחררות לזרם הדם. התוצאה: אנשים רבים חשים אנרגטיים ומוכנים לאימון של תותחים.

**נשים בהריון או כל מי שסובל ממצב רפואי כמו יתר לחץ דם, ריפלוקס חומצי או רגישות לקפאין אינם צריכים לשתות קפה מבלי לבדוק תחילה עם הרופא**

#2 קפה מגביר את חילוף החומרים

קפאין משפר את קצב חילוף החומרים ואת קצב השימוש או שריפת האנרגיה בגוף. מחקרים מראים כי צריכת קפה קשורה לעלייה משמעותית בקצב חילוף החומרים במהלך בליעת קפאין ונמשכת כ – שלוש שעות.

הגוף מגיב לקפה וקפאין בדיוק כמו כל תרופה אחרת. שימוש במינון גדול דווקא אינו מניב תוצאות. במקרה הזה, יותר קפאין אינו טוב יותר ונדרשת כמות קטנה כדי להשיג תוצאות נהדרות.

#3 קפה משפר את הביצועים הספורטיביים

“קפאין יעיל לשיפור ביצועים מסוגים שונים כאשר הוא נצרך במינונים נמוכים עד בינוניים”, זהו ציטוט מהאגודה הבינלאומית לתזונת ספורט .הם ממליצים לאלו שגם ככה שותים קפה, לצרוך אותו לפני האימון דבר שיצור הבדל משמעותי בביצועים.

הקפאין מאפשר לספורטאי להתאמן זמן רב יותר ועם תפוקת כוח גדולה יותר . כמו כן, הוכח כי קפאין משפר את רמות הסיבולתואת ההתנגדות לעייפות. נראה כי ספורטאי סיבולת (אופניים, שחייה, ריקוד קצבי וכו..) נהנים הכי הרבה מקפה. קפה ממריץ את הגוף להשתמש במאגרי שומן, במקום בגליקוגן שריר (סוכר), במהלך אימונים ארוכים. זה מאפשר שימוש ממושך בשרירים עובדים.

#4 קפה גורם לריכוז

הוכח שקפה וקפאין משפרים את המיקוד הנפשי. קפאין הוא ממריץ טבעי שיכול לשפר את תפקוד המוח ולהשפיע לטובה על אזורי המוח האחראיים על הזיכרון והריכוז . כאשר החשיבה חדה, האימונים הופכים יעילים יותר.

מחקר אחד בקרב מבוגרים מצא כי קפאין עשוי לשפר את הביצועים המנטליים ולהפחית את התקדמות הירידה הנפשית הקשורה לגיל. מחקרים אחרים בחנו את ההשפעות של צריכת קפאין על האונה הקדם חזיתית של המוח. אזור זה במוח ספציפי לטווח הקשב, התכנון והריכוז. התוצאות קבעו כי קפאין שיפר את תפקוד המוח באזור הזה.

מחקר נוסף מדד את ההשפעות הקוגניטיביות של קפאין על ספורטאים. אותם ספורטאים שצרכו קפאין לפני אימוני כושר אינטנסיביים הראו ריכוז משופר עם יכולת לשמור על רמות גבוהות של עצימות התעמלות. תוצאות אלו כללו גם ספורטאים ללא שינה מספקת.

#5 קפה מפחית את כאבי השרירים

מחקר בהשתתפות 9 נשים מצא כי שתיית שתי כוסות קפה יכולה להפחית את כאבי השרירים שלאחר האימון . זהו שיפור משמעותי בקרב מבוגרים פעילים המודאגים מכאב לאחר אימון אינטנסיבי.

המחקר נערך גם בקרב 9 גברים ומצא כי קפאין הפחית משמעותית את כאב השרירים שלאחר האימון וקצר את זמן ההחלמה בהשוואה לפלצבו במדידה ביום ה – 2 וב – 3 שלאחר האימון.

המשתתפים ששתו קפה לפני אימוני משקל פלג גוף עליון הצליחו גם לבצע חזרות נוספות על הסט הסופי שלהם. שתיית כוס קפה לפני האימון עשויה לעזור למי שנוטה לוותר במהלך האימון. פעילות גופנית עלולה לגרום להצטברות חומצת חלב כואבת כאשר השריר לחוץ. יש הנוטים להפסיק להתאמן בגלל אי הנוחות הזו.

#6 קפה עוזר להילחם במחלות ודלקות

קפה מכיל נוגדי חמצון רבי עוצמה המוצגים כמפחיתים את הסיכון למחלות. נוגדי חמצון פועלים על ידי הסרת רדיקלים חופשיים הגורמים לדלקת בגוף. על פי מחקר שפורסם באקדמיה לתזונה ודיאטטיקה, “קפה מספק אחד המקורות הגדולים ביותר של נוגדי חמצון בתזונה העולמית.”

יתרונות בריאותיים של קפה וקפאין נקשרו למניעת מחלות. מחקרים הראו שקפה מפחית דלקת, עוזר למחלת פרקינסון ומוריד את השכיחות של סוגי סרטן מסוימים. 

לסיכום, קפה בריא לנו מאוד המון סיבות ובעיקר בספורט. כל מה שצוין כאן, הן היכולות של קפה טרי כמובן ללא תוספת של חלב או סוכר.

אז מה אתם אומרים? תשתו רגע קפה קטן לפני שאתם יוצאים לאימון?