קצת היסטוריה על קפה

המפורסם ביניהם היא חברת הביטוח לויד'ס אוף לונדון שהוקמה בשנת 1688.

קצת היסטוריה על קפה

הרבה אגדות הומצאו על גילויי ומקורות הקפה, כאשר המפורסמת שבהן מקורה בדרום מערב אתיופיה, באזור הנקרא קאפא (kaffa).

הסיפור המדובר קורה בשנת 800 לפנה"ס וגיבור הסיפור הוא חאלדי, רועה צאן, המגלה יום בהיר אחד כי עדר העזים שלו – הרגוע והנינוח לרוב – חסר מנוחה לאחר אכילה מפרותיו האדומים של שיח כלשהו. חאלדי לקח את הפירות ונתן אותם למנהיג הרוחני של הכפר על-מנת שיבדוק אותם. המנהיג הסיק כי פירות אלו הם מעשה יצירה של השטן וזה כמובן בגלל צבעם האדום ומיד זרק אותם לאש המדורת  הכפר. כך בעצם התרחשה קליית הקפה הראשונה.

הריח התפזר באוויר סביב המדורה עם הארומה הנהדרת אשר טמונה בפולי הקפה וכמובן השתנה צבעם וריחם של הפולים וכך גם דעתו של מנהיג הכפר, שעתה הודיע קבל עם ועדה כי הפירות הם בעצם מתנה מהאלים הנדיבים בכבודם ובעצמם. אנשי הכפר מיהרו להוציא את מתנת האלים מהאש והחלו ללעוס את הקפה הקלוי הראשון.

אגדה אחרת מספרת על הנביא מוחמד שבלילה אחד עמד למות בשינה והתפלל לאללה שיבוא לעזרתו. מוחמד נענה, על ידי שליחת מלאך מן השמיים עם משקה בשם "קהווה". אחרי שלגם מן המשקה הרגיש מוחמד כל כך חזק וערני, שהיה מסוגל להפיל 40 גברים מסוסיהם וללמד 40 נשים את תורת האהבה. קצת כמו שאתם מרגישים בבוקר אחרי קפה לא?

מקור הקפה הוא כאמור, באתיופיה. לכן התפשטות הקפה בעולם מתחילה בעצם משם, כאשר מסלול הקפה עובר דרך מצרים ומשם לנמל מפורסם בתימן אשר שמו לא אחר מ –  מוקה. משם הקפה הלך והתפשט לו במדינות ערב באזור המזרח התיכון. התימנים עודדו שתיית קפה מרובה במטרה לצמצם את תופעת לעיסת הגת שהייתה נפוצה ביותר כבר אז. בתי הקפה הראשונים בעולם הוקמו במכה ונקראו "קווה קאנה". המשקה התפשט  במהירות ברחבי מדינות ערב והפך למוכר בעיקר במקומות בהם משחקי קובייה, רכילויות, ריקודים ושירה. בתי הקפה הפכו במהרה למרכזים פוליטיים פעילים נגד הממשל ובשל כך, כל  כמה שנים הם הוצאו אל מחוץ לחוק, אך שבו במהרה וצצו שוב. "הבעיה" נפתרה כשהתחילו לקנוס את בתי הקפה בשל פעילויות חתרניות.

למדינות ערב הייתה מדיניות חד משמעית: איסור ייצוא פולי קפה – הזרעים של פולי הקפה הם בעצם פולי הקפה בעצמם. איסור זה הוחל בכדי שהקפה לא יגדל בשום מקום בעולם אלא רק באזוריהם. צעד זה בעצם יצר כמיהה למשקה האסור ופתח במרוץ להשגת זרעים. בתחרות זו זכו ראשונים ההולנדים. בשנת 1616 הם הצליחו להבריח זרעים ולגדל אותם בחממות. כנראה שכבר אז הם התעניינו בסמים. להולנדים כאמור כבר היה קפה, ובשנת 1699 התחילו לגדל קפה במאלבר שבהודו, ומשם לקחו לג'אווה שהיא אינדונזיה של ימינו. כעבור מספר שנים כל הקולוניות ההולנדיות הפכו למגדלים וספקי קפה העיקריים לאירופה. כיום אינדונזיה הינה ספקית הקפה הרביעית בגודלה בעולם.

 הקפה באירופה נמכר ע"י מוכרי שתייה קרה והאמונה הייתה שיש לקפה סגולות רפואיות. לקח שנים עד שבית הקפה הראשון באירופה נפתח. רק בשנת 1645 נפתח בית הקפה הראשון באירופה, בוונציה ובשנת 1720 נפתח בכיכר סאן מרקו בוונציה בית קפה בשם "פלוריאן" – והוא פעיל עד עצם היום הזה! חברות רבות ואנשי עסקים ניהלו את פגישותיהם בבתי קפה, והמפורסם ביניהם היא חברת הביטוח לויד'ס אוף לונדון שהוקמה בשנת 1688. אולי חברת הביטוח הראשונה בעולם.

ואם נחזור למציאות שלנו היום, נסכם כי תפוצת הקפה מאז עלתה ממש בטיפה וכיום הוא המוצר השני הנסחר בעולם, אחרי נפט. אז בכל פעם שאתם לוגמים לכם כוס קפה, חישבו על עזים ערניות, על מורדים מוסלמים, על מבריחים הולנדים ועל קולוניות מרוחקות…