מדינות הקפה: מרכז אמריקה

בפוסט זה נסקור את מקסיקו ושכנותיה במרכז אמריקה.

יש לנו שבע מדינות לדבר עליהן, אז יאללה בואו נתחיל!

מקסיקו

קפה הובא במקור למקסיקו בסוף שנות ה – 1700 מקובה והרפובליקה הדומיניקנית. במדינה תנאים מושלמים לגידול הצמח והיבול הניב תוצאות וקפה מסחרי לראשונה כבר בשנת 1802!

כיום ישנן 12 מחוזות מקסיקניות המייצרות קפה. רובן נמצאות באזור הדרומי של המדינה, שם האקלים נעים יותר לצמחי ערביקה עדינים. שתי המדינות הדרומיות ביותר, אוקאקה וצ'יאפס, מייצרות את מרבית הקפה של האומה. בגלל קרבתה לארה"ב, מקסיקו הייתה בחירה קלה עבור משקיעים אמריקאים בתחום הקפה האורגני. בשנות התשעים – בעקבות זאת, מקסיקו הפכה מאז למובילה בעולם בייצור קפה אורגני.

(ככה נראה קפה אורגני מקסיקני)

 הקפה המקסיקני בדרך כלל יהיה פירותי עם גוף קל וטעמים עמוקים של אגוזים, שוקולד ותבלינים.

מסיבה זו הם פופולריים מאוד בתערובות אספרסו כבסיס לטעם ה"נמוך". קלייה בהירה תתן טעם אקזוטי יותר, כמו סוגי קפה מאתיופיה,  כזו שמהווה את התווים הבהירים יותר בפרופיל הטעם של התערובת.

לא רק תערובות יוצאות ממקסיקו. המדינה מייצרת הרבה קפה חד זני בולט מדי שנה, בטעמים מיוחדים ונהדרים.. קפה שגדל באוקסאקה וצ'יאפס לרוב יהיה מורכב ונעים באותה מידה כמו קפה מגואטמלה. הציפיות לגבי הטעם והאיכות משתנות במהירות בכל שנה שכן הפולים המקסיקנים ממשיכים להתפתח לאחד מסוגי הקפה הטעימים  המפתיעים ביותר.

מבט מהיר על קפה מקסיקני

טעם: חומציות פריכה, גוף קל, טעמים עמוקים

עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: 

Oaxaca, Chiapas, Veracruz

קציר: דצמבר עד אפריל

גואטמלה

כמו ברוב מרכז אמריקה, גואטמלה קיבלה אז זרעי הקפה בסוף 1700. 

עם זאת, בניגוד למקסיקו, הייצוא המסחרי לא ממש המריא עד שנות ה – 60 של המאה העשרים, בעקבות מהגרים אירופאים שהשיקו מטעים בהיקף מסחרי בדגש על תשואה גדולה ולא על איכות. בשנות השבעים, לאחר שרוב המטעים הגדולים חולקו בקרב מקומיים, מגדלי הקפה בגואטמלה השיקו איחוד משלהם, הנקרא Anacafé –  ארגון המעניק הלוואות לחקלאים  ומחקרי קפה לטובת שיפור האיכות ושיטות הגידול.

גואטמלה היא אחת המדינות המגוונות ביותר באקלים בעולם, מה שאומר שהיא מפיקה קפה מיוחד ללא הפסקה. מומחי קפה בעולם טוענים כי ישנם שבעה סוגים שונים של קפה בשבעה אקלים שונים וכולם בגואטמלה.

(7 סוגים שונים של אקלים!)

כמעט כל אזורי הגידול הללו מוזנים על ידי אדמה געשית עשירה בויטמינים ומינרלים. כמעט בלתי אפשרי לסכם את פרופילי הטעם של הקפה מגואטמלה בכמה מילים, אך בכל זאת ננסה – לרוב לקפה יש חומציות גבוהה מאוד ובהירה הטעמים נעים בין תפוח ירוק, לתבלינים, לכל מיני פרחים. 

מבט מהיר על קפה גואטמלי

טעם: חומציות גבוהה, פרופילי טעמים מורכבים

עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים: 

Antigua, Atitlán, Huehuetenango, Nuevo Oriente

קציר: ספטמבר עד אפריל

קוסטה ריקה

קוסטה ריקה הייתה המדינה הראשונה באזור שהיה לה שוק קפה מסחרי פועל. בשנות העשרים של המאה העשרים, הם נחשבו ליצואן העיקרי של קפה ברחבי העולם. לאחר כמה שנים הממשלה הקוסטריקנית השיקה ארגון בשם: 

Instituto del Café de Costa Rica  ובשנת 1933, הקפה הקוסטה ריקני שגשג ונחשב לקפה האיכותי ביותר שיש בעולם על פי מומחים רבים. למרות כל זה, כיום קוסטה ריקה מייצרת פחות מ- 1% מהקפה העולמי.

נסו גם: 5 סיבות למה לקוסטה ריקה יש את הקפה הטוב בעולם.

בקוסטה ריקה יש כמה מהסטנדרטים המחמירים והגבוהים ביותר לעובדי משקי הקפה כולל חוקים פורמלים המחייבים חקלאים רק לקפה באיכות גבוהה בפיקוח ממשלתי!

(לא גידלתם קפה כמו שצריך? כנסו לכלא)

המדינה גם מקדמת שקיפות, דבר המקל על הקונים לדעת איזה קפה מגיע מאיזו חווה ומסמנת את האיכות לפי אותיות וכו’. הקפה קוסטה ריקני בעבר היה עובר עיבוד מסורתי, אך טחנות מיקרו-קפה ברחבי הארץ ניסו את תהליך ה- HONEY החדש יותר – ויצאו עם תוצאות נהדרות. כתוצאה משיטות אלה, הקפה של קוסטה ריקה לרוב מכיל פירותיתיות נעימה, גוף בינוני עד כבד, ותווי טעם פרחוניים. הם בדרך כלל לא מורכבים במיוחד, כמו קפה מגואטמלה, אך פרופילי הטעם שלהם נקיים, מאוזנים ונעימים

מבט מהיר על קפה קוסטה ריקני

טעם: חומציות בהירה, גוף בינוני-כבד, נקי, פרחוני

עיבוד:יבש, שטוף, HONEY

אזורי גידול עיקריים: 

Tarrazu, Tres Rios, Herediá 

קציר: דצמבר עד אפריל

הונדורס

אנחנו לא בדיוק בטוחים מתי הובא קפה להונדורס. סביר להניח שזה היה בסוף 1700, כמו במדינות אחרות במרכז אמריקה, אך אין שום תיעוד ספציפי. אנו יודעים שמספר מקורות טוענים כי בשנת 1804 הייתה השנה הראשונה בה גידלו קפה בקנה מידה מסחרי. מאז, הפכה הונדורס ליצרנית הקפה הגדולה ביותר במרכז אמריקה, 15 מתוך 18 מחוזות (מדינות) מגדלות קפה.

האקלים הגשום של הונדורס מקשה על החקלאים לייבש את הקפה בתהליך העיבוד. כדי להילחם בזה, פנו תחנות עיבוד רבות לייבוש מכני (בדר”כ הקפה פשוט בשמש) ובכך פתרו את הבעיה.

(עם מכונה כזו, מי צריך שמש בכלל?)

למצוא פולי קפה מיוחדים מהונדורס זה לא פשוט מכיוון שאין ארגון או איחוד ממלכתי שמאגד את החקלאות כמו המדינות השכנות אבל אל חשש, אנחנו השגנו לכם כמה מסוגי הקפה המיוחדים של הונדורס!

קרא:  האם כדאי לאחסן את פולי הקפה שלך במקפיא?

בסוגי הקפה  של הונדורס אנו מוצאים בדרך חומציות פריכה, גוף בינוני ותווים מתוקים של קנה סוכר, קרמל והדרים. הטעמים נעימים ולעיתים קרובות משתמשים בהם בתערובות. לטעמים הכהים שלהם, מתיקות נעימה וחומציות פחות דומיננטית.

מבט מהיר על קפה הונדורס

טעם: חומציות פריכה, גוף בינוני, מתיקות נעימה, הדר

עיבוד: שטוף, ייבוש מכני

אזורי גידול עיקריים: 

Agalta, Comayagua, Copan, Montecillos, Opalka, El Paraiso

קציר: נובמבר עד אפריל

ניקרגואה

הקפה הגיע יחסית מאוחר לניקרגואה, בערך באמצע ה –  1800, כמעט 100 שנה אחרי המדינות השכנות. אף על פי שהקפה הפך לייצוא משמעותי מבחינה כלכלית,  הוא הוכה תמיד בגלל משבר כלשהו. ארה"ב אף שיחקה תפקיד במצוקת הקפה בניקרגואה כאשר נאסר יבוא קפה משם בניסיון להילחם בקומוניזם במהלך המלחמה הקרה שהמדינה תמכה בה.

נסו גם: המצאת האספרסו

ואז, בתקופת המהפכה של ניקרגואה (1974-1990), הייצור שוב נפגע. כאשר ההוריקן “מיץ” הגיע בשנת 1988, נהרסו משקים רבים לחלוטין ושוב עסקי הקפה הלכו לפח. למרבה המזל עברו כבר 30 שנה מאז היה משבר קפה גדול בניקרגואה וכלכלת המדינה נבנית שוב לאט לאט.

קפה מניקרגואה טעים בצורה ייחודית ועדיין לא נפוץ מאוד בעולם, אנו מוצאים שהוא יכול להיות נעים מאוד עם חומציות נמוכה וגוף בינוני, הכולל תווים של אדמה, הדרים, פרחים ווניל

מבט מהיר על קפה ניקרגואי

טעם: חומציות בינונית וגוף, אדמה, הדרים, פרחים, וניל

עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים:

Jinotega, Matagalpa, Nueva Segovia

קציר: אוקטובר עד מרץ

קובה

ארץ הסיגרים, הפוליטיקה, הסלסה … וקפה. 

לקובה קשר ייחודי עם קפה שקשור ישירות להיסטוריה הפוליטית של האי הקריבי. הקפה הגיע לראשונה למדינה בידי חוזה אנטוניו גלברט במאה ה -18. מאוחר יותר הביאו הקולוניסטים הצרפתים צמחי קפה ושיטות ייצור משלהם ועד המהפכה הקובנית בשנת 1959 הייתה המדינה יצואנית עולמית גדולה.

תעשיית הקפה של קובה נפגעה קשה כתוצאה מהלאמה ועוצר הסחר של ארצות הברית משנת 1960. בעקבות זאת, העולם המערבי לא מודע ברובו לקפה המדהים הקובני.

(סיגר טוב, בא עם קפה טוב.)

ההקשר הפוליטי והלאמת הענף הובילו לייצור מופחת בהרבה. כיום, יפן וצרפת הן המשווקות העיקריות של קובה. כל הקפה מקובה מיוצא על ידי Cubaexport  תאגיד מוסדר ממשלתי למגדלי הקפה ומעבדי הקפה.

לקפה טעמים מיוחדים ושונים משאר סוגי הקפה המוכרים לרוב האנשים, ובד"כ נותן קפה מאוזן מתוק עם רמזי הדר וגימור חלק. 

מבט מהיר על קפה קובני

טעם: חומציות נמוכה, גוף בינוני טעמי קרמל עם רמזי הדר

עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים:

sierra, forest canopies

קציר: ספטמבר-ינואר

ישנן עוד מדינות קפה במרכז אמריקה שבחרנו לציין:

אל סלבדור

אל סלבדור היא המדינה הקטנה ביותר במרכז אמריקה ולכן זה לא מפתיע ששוק הקפה שלה אינו ענק. הקפה הגיע לאל סלבדור באמצע שנות ה- 1700, עד שנת 1970 היווה ייצור הקפה 50% מתוצר המדינה כולה. למרבה הצער זה לא נמשך.

מלחמת אזרחים בשנות השמונים הביאה ייאוש כלכלי לאל סלבדור, הרסה חוות רבות והשאירה הרבה חוות נטושות עד שנחתם הסכם שלום בשנות ה -90. העיסוק במלחמת האזרחים הפריע לחקלאים לאמץ זני קפה חדשים ומשופרים בשנות השמונים לצד המדינות השכנות.

קרא: מדריך לזני קפה

כתוצאה מכך, אל סלבדור ידועה כיצרנית של "זנים קלאסים". אבל יש גם חיסרון: הצמחים האלו רגישים יותר למחלות ולשינויי אקלים בהשוואה לזנים היברידיים מודרניים.

פנמה 

פנמה, כמו ניקרגואה, לא גידלה קפה עד אמצע עד סוף 1800. שתי קבוצות ילידים, בני בוגלה ונגובה, מהווים את מרבית ייצוא הקפה, אף כי התאגידים מחזיקים גם בחוות רבות. פנמה היא אחת המדינות היקרות ביותר לגדל קפה ולקנות מהן. למדינה סטנדרטים גבוהים לחוקי עבודה ומחירי הנדל"ן נמצאים במגמת עלייה.

החווה חצ'ינדה לה אסמרלדה "גילתה" מחדש צמחי קפה מסוג גיישה. למרות שהם צמחים ילידי  אתיופיה, הם איכשהו מצאו את דרכם לפנמה. לקפה של גיישה יש חומציות וטעם אקזוטי מיוחד  ובהתאם עולה כמה זוזות טובות.

בזכות הקפה הזה פנמה על המפה עבור  מומחי קפה רבים ברחבי העולם.

סיימנו, אלו סוגי קפה ממרכז אמריקה.

אנו מביאים קפה מהחוות הטובות בעולם, שרבים מהן נמצאות במרכז אמריקה. לאחר מכן אנו קולים ושולחים אותם היישר לדלת שלכם, כך שאתם יודעים שאתם מקבלים אותם טריים וטעימים!

אז אם אתם בעניין לקפה טעים ומיוחד עם סיפור לחצו כאן!

 

.