פינלנד – בירת הקפה העולמית

משפט פיני עתיק אומר: “קפה קר גורם לך להיות יפה, אל תבין אותנו לא נכון, אנו מעריכים קפה חם”. כמובן שלא מצאנו משהו הגיוני או תחבירי במשפט, אבל זהו ביטוי פיני ולכן לקחנו אותו כמו שהוא.

הכירו את הפינים השובבים, שותי הקפה הכבדים ביותר בעולם!  עם יותר מ – 3 כוסות ביום בממוצע לאדם, אך גם לשתות 9 כוסות ביום נחשב נורמלי. כל אזרח שותה כ – 10 ק”ג קפה לכל אחד בשנה!

אבל רגע, איך בכלל הפינים פיתחו את אהבתם לקפה? התשובה היא: שלל התקופות הקשות בהיסטוריה הפינית וגם כמובן מזג אוויר הקפוא.

#1 שיעור היסטוריה, אין צורך לרשום הערות. רק לגימה מהקפה.

Finland during World War II - Wikipedia

קפה הגיע לפינלנד במאה ה -17, משוודיה ורוסיה. בהתחלה זה היה המשקה של האליטה ושל אנשים עשירים אשר ראו בכך תרופה עם תכונות ריפוי. עד המאה – 18 התפשט טרנד הקפה ברחבי הארץ ונהיה למשקה העממי של פינלנד. בשנת 1919 הקפה נתן נוקאוט לכל שאר המשקאות ונהיה למונופול זאת מכיוון שכל סוג של אלכוהול נאסר לחלוטין.

דווקא אז, במהלך מלחמת העולם השנייה, קפה הפסיק להגיע מכיוון שהים היה סגור ומלא בספינות קרב. התושבים שהיו חייבים קפה של בוקר, ניסו להחליף את הקפה בכל מיני פתרונות מקומיים (סלק, סוכר, סמים בלתי חוקיים) אך אף אחד מהם לא נתן את האפקט הדרוש. מיד בתום המלחמה, הקפה חזר הפינים עשו עדלאידע של קפה והחגיגות מתקיימות עד היום. בינינו, על בסיס כמות הצריכה ואופי התרבות שם, פינלנד מזמן הייתה אמורה להיחשב כבירת הקפה העולמית, מגיע לה יותר מאיטליה.

#2 פינים נחשבים לשקטים בצורה קיצונית.

אך זה לא אומר שהם לא אוהבים מינגלינג. רק שהם אוהבים לעשות את זה בצורה שקטה יותר. לא נדיר להגיע עם אנשים אחרים, ליהנות מכוס קפה ביחד, בשקט. אין צורך לדבר אם אתה לא מתעסק בצורך הזה ושתיקה זה זהב כמו שאומרים הפינים וכך גם קפה!

ועכשיו הגענו לפינת החוקים המוזרים בעולם: חובה על פי החוק שכל מעביד בכל סוג של עבודה יערוך שתי הפסקות קפה בדגש על צריכת המשקה, כ-15 דקות בעבודה, כל יום וזה בלי קשר להפסקת הצהריים הארוכה של 30 דקות. הידד! איזון בין עבודה להנאה! שם כל העובדים מתכנסים, שותים ושותקים במטבח המשרדי או במקומות משותפים אחרים. 

#3 אז איך שותים קפה?

coldbrew hario

“כהבי” היא המילה קפה בפינית. אבל הטקס של הפסקת קפה דומה מאוד לפיקה השוודית (טקס של קפה עם עוגה מתוקה) נו מה, הפינים גם אוהבים לאכול מתוק יחד עם קפה. פולה (לחמניה פינית מתוקה ומעליה ציפוי וניל) היא הבחירה הנפוצה ביותר. פינלנד הייתה חלק משוודיה כל כך הרבה זמן. לא פלא מדוע הם חולקים את אותם טקסים.

בכל פעם שתבקרו אצל מקומי, לאורך זמן או קצר (אפילו באופן בלתי צפוי), תוצע לכם כוס קפה. זה סופר דופר לא מקובל לסרב. קרוב לוודאי שזה הולך להיות בכוס קטנה ואם אתם בבית קפה, ככל הנראה תוכלו לקבל מילוי שני בחינם. לא משנה מה המקום, תחשבו פעמיים לפני שתחליטו לעזוב לפני שכולם יסיימו את הקפה שלהם. זה טקס, זוכרים?

#4 קפה הגל השלישי.

chemex in a snow 

80% מהקפה הנצרך בפינלנד הוא קפה בקלייה בהירה. רק בעשר השנים האחרונות הפינים החלו להתרגל לקלייה כהה. רוב הקפה מבושל בסגנון פילטר כמו Hario  או Chemex. אספרסו הוא עדיין דבר די חדש עבורם והוא נצרך בעיקר בבתי קפה כך שכמעט כל הקפה נצרך בבית או בעבודה.

כוס ראשונה בתחילת יום העבודה, שתי כוסות בהפסקות שקבע החוק, כוס נוספת בארוחת הצהריים, וכוס אחר הצהריים בבית קפה עם החברים מהעבודה. סיימנו? ממש לא. אחרי יום העבודה יש זמן פנוי לעוד כוס כאשר מגיעים הביתה וחלק מהקשישים אפילו מוסיפים כוס בערב כדי לישון טוב בלילה(זה נשמע לא הגיוני אבל זה ככה). ספרתם?

#5 קפה? סיבה למסיבה! 

Brick Wall Coffee Bar | Virginia Wedding Vendor - stephaniemessick.com

הפינים שותים קפה בכל מיני חגיגות וטקסים. זה ממש מוזר אם לא מגישים קפה בחתונה, טבילה, הלוויה או מסיבת יום הולדת.  כמובן שלכל אחד יש את כוס הקפה האהובה עליו, שהקפה הכי טעים בה.

עבור אנשים רבים אלה כוסות ה”מומין” הנמכרות בכל מקום בפינלנד. ישנם כוסות מומינים של אספנות וכמה נדירות שניתן למכור במעל 200 יורו ליחידה!!! לפינים יש גם סוג אחר של כוס לשתיית קפה בחוץ שנקרא “קוקסה” בה משתמשים רק בעת קמפינג או טיול ביער.

ישנם גם מקרים רבים אחרים שבהם נהוג לשתות כוס קפה וכמובן שלמקרים האלו יש שמות משלהם בשפה הפינית:

 “aamukahvi” (קפה בוקר), “päiväkahvi” (קפה יום), “iltakahvi” (קפה בערב) “saunakahvi” (קפה סאונה), “läksiäiskahvit” (קפה פרידה), “mitalikahvit” (קפה מדליות, כאשר פיני זכה במדליה בכמה ענפי ספורט), “matkakahvi” (קפה נסיעות).

אולי הכי מטורף מהכל וזאת מכיוון שפינלנד היא דמוקרטיה חזקה, יש גם את המושג “vaalikahvit”, “קפה הבחירות” שאומר שכל פיני שהצביע מקבל לאחר הצבעתו מהממשלה בחינם כוס קפה יחד עם משהו מתוק. אם זה היה קורה אצלנו, לאויר כמות הבחירות, כנראה שכבר היינו מעלים קילו או שניים, אבל לקבל קפה ומאפה מהממשלה פעמיים בשנה? שווה.