מדינות הקפה: אפריקה

גידולי הקפה בעולם מגוונים ומורכבים להפליא.

בפוסט הזה, נסקור את מקור הקפה שהוא גם האזור הראשון שגילה את הצמח והשיק אותו כמוצר מסחרי בבתי קפה.

אנחנו מדברים כמובן על… אפריקה אהובתנו 🙂

אז יאללה בואו נתחיל!

אתיופיה

המדינה נחשבת למקור הולדת הקפה ויש כמה שיגידו, הולדת האנושות.

אתיופיה היא ארץ אגדית של קפה ואצל המקומיים –  גידול, קטיף ושתייה של הצמח האהוב הם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום. סיפורי הקפה העתיקים ביותר הידועים לעולם חוזרים עד לסביבות 800 לספירה, אבל מי יודע כמה זמן  כבר שותים קפה באתיופיה? כנראה שהרבה לפני.

נסו גם: גילוי הקפה בעולם

אחד ההיבטים המובהקים ביותר של הקפה האתיופי הוא המגוון הגנטי המדהים. בזני קפה באתיופיה בלבד יש 99% יותר חומרים גנטיים מאשר בכל שאר העולם! אולם מרבית זני הצמח באתיופיה לא זוהו רשמית, ולכן אנו מכנים אותם זני "ירושה" (Heirloom) כאלו שירשנו מאבות אבותינו. צמחי הקפה גדלים על אדמות שלא נראות כמו חווה בכלל, אלה כמו יער – וזה … יער מטורף של קפה!

(לא הייתם רוצים לבקר ביער כזה?)

קפה באתיופיה זה טקס שלם. הם לא רק מבשלים אותו, קודם כל המארח קולה את הקפה, אח"כ טוחן במקום ומבשל לאורחים בזמן שהם יושבים שעה וצופים בכל הטקס, זאת כדי להפגין כבוד רב לאירוח.

הקפה האתיופי מוצלח בטעמו ומוכר בזכות זה בכל רחבי הגלובוס.  ברוב הסוגים שתטעמו קיים טעם "אקזוטי" אופייני, משהו בין חומציות וטעמי תפוחים, תזכורות ליין תוסס ומתיקות עשירה.

מבט מהיר על קפה אתיופי

טעם: פירותי, נועז, מתוק, פריך

שיטות עיבוד: טבעי, שטוף

אזורי גידול עיקריים: Sidama, Yirgacheffe, Harrar, Gesha

קציר: נובמבר עד פברואר

קניה

למרות שקניה נמצאת ממש בסמוך לאתיופיה, עיר הולדת הקפה, המדינה חובבת התה לא החלה לגדל קפה מסחרי עד סביבות 1900. זאת עד שמיסיונרים סקוטים וצרפתים צירפו את הקפה במדינה לנסחר בעולם והמשימה שלהם השתלמה כאשר הקפה הפך במהרה לרווחי במיוחד.

כאשר קניה השיגה עצמאות מבריטניה בשנות ה -60, רוב החוות חולקו בין עובדים מקומיים. בשנות ה- 2000,  85% מהחוות בקניה היו בבעלות ילידים. רוב החוות היו די קטנות, חלקם אפילו עם רק 150 עצים! (שזה ממש מעט). רוב הקפה הנמכר לתושבים בקניה נסחר דרך שוק המכירות הפומביות של ניירובי! כן כן פעם ראשונה, פעם שניה.. נמכר! אם כי חוות מעטות מוכרות גם בסחר ישיר.

(מי יזכה בקפה טרי הביתה?)

מבחינת הטעם, הקפה הקנייתי יכול להיות מגוון למדי. לחלק מהסוגים יש חומציות עסיסית ופירותית. לחלק יש גם מתיקות עמוקה וכהה כמו זו של סוכר חום  או פרי כהה.

מבט מהיר על קפה קנייתי

טעם: חומצי, טעם פה עסיסי, מתיקות כהה, פרחוני

עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: Bungoma, Kiambu, Mt. Elgon, Nyeri

קציר: אוקטובר עד ינואר, מרץ עד יוני

רואנדה

ברואנדה היו כל מיני משקיעים קולוניאליים שונים שהביאו את צמח הקפה למדינה עוד לפני המאה העשרים, אך אף אחד לא עשה את זה נכון כמו המיסיונרים הגרמנים בעשור הראשון של המאה שאחראים במידה רבה לעיצוב התעשייה במדינה.

המיסיונרים הביאו לרואנדה זנים בדרגה נמוכה, בעלות נמוכה אך בעלי נפח גידול גבוה. לכן, בעוד שהתשואות היו גדולות מאוד משמעותית משאר העולם האיכות הייתה ירודה.

רצח העם ברואנדה בשנת 1994  שינה הכל.

(הנשים הן אלו ששולטות בתעשיית הקפה ברואנדה)

במדינה שררה מלחמת אזרחים שמעבר להשפעות המנטליות השאירה תעשיית קפה פגועה. לאחר שהמדינה התאוששה, בתחילת שנות האלפיים, הממשלה סיבסדה את תחום החקלאות של הקפה ופתחה בפרוייקט מיוחד רק של זנים מיוחדים באיכות גבוהה, זאת לעידוד התאוששות כלכלית.

הוא נקרא "ארץ אלף הגבעות".

לעוד בנושא: רואנדה "1000Hills"

סוגי הקפה הרואנדיים יצרו טעמים עשירים ברמה אחרת, כאלו בעלי טעם עמוק עם תווים עדינים של פירות, פרחים ותבלינים. הקפה הרואנדי פורח במסחר בעולם ובינינו, טעים לאללה.

מבט מהיר על קפה רואנדי

טעם: אדמתי, פירותי, פרחוני, תבלינים, חומציות פריכה

שיטות עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים: Lake Kivu, Butare, Nyanza, Ngoma District

קציר: מרץ עד יולי

בורונדי

תעשיית הקפה של האומה הקטנה הזו הייתה רכבת הרים במאה האחרונה. המדינה הוקמה על ידי בלגים, שראו כי גידול קפה = הרבה כסף מזומן. למרבה הצער, המקומיים לא זכו לראות הרבה מהרווחים הללו. לאחר שבורונדי קיבלה עצמאות בשנות השישים, הקפה הופרט והוחזר לידי המקומיים, אך חקלאים רבים לא רצו להמשיך ולגדל את היבול בעקבות הדיכוי שחוו מהממשל עד אז. כך שתחום הקפה היה בדעיכה.

מלחמות האזרחים בשנות התשעים הרסו את הכלכלה, אך דווקא הקפה התגלה כדרך להתאוששות. חקלאים רבים התאספו שוב סביב עסקי הקפה על ידי נטיעת זנים איכותיים ומחשבה לעתיד טוב יותר.

(הקפה הציל את בורונדי)

אלפי החקלאים והחוות הקטנות הללו הקימו תחנות במיקום מרכזי, שם הם מעבדים ומוכרים את יבוליהם.

הקפה של בורונדי הוא בעל חומציות אופיינית לפירות והפרחים של מזרח אפריקה. טעמים רבים מזכירים  חומציות  כמו זו של סודה: נעים ובהיר.

מבט מהיר על קפה בורונדי

טעם: מורכב, מתוק, חריף, פרחוני, פריך

שיטות עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: Gitega, Karuzi, Kayanza, Kirundo, Muyinga, Ngozi

קציר: מרץ עד יולי

אוגנדה

צמחי רובוסטה גדלו באופן טבעי באוגנדה ותהליך הייצור המסחרי החל בשנות ה- 1800. סביבות 1900 הובאו צמחי ערביקה, ממלאווי ואתיופיה.

בשנת 2015 עברה אוגנדה את מקסיקו כיצואנית הקפה ה – 8 בגודלה בעולם. אף על פי שרוב צמחי הקפה הגדלים הם עדיין מסוג רובוסטה, הערביקה האוגנדית טעימה ומיוחדת. הקפה לרוב בעל טעם אדמתי עמוק עם חומציות וגוף מלא. 

עוד על קפה רובוסטה הסוס השחור של הקפה, רובוסטה!

מבט מהיר על קפה אוגנדי

טעם: אדמה, חריפה, חומציות פריכה, גוף מלא

שיטות עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: Mabala, Bogisu

קציר: מרץ עד אפריל, אוגוסט עד ספטמבר

טנזניה

קפה הגיעה לראשונה בקילימנג'רו על ידי מיסיונרים קתוליים בשנת 1898. רוב חקלאות הקפה נעשית בחוות קטנות ב -450,000 משפחות שונות! זה מהווה 90% מכלל יצרני הקפה. 10% הנותרים מגיעים מאחוזות. 

הקפה הטנזני גדל על מורדות הר קילימנג'רו והר מרו באזורים הצפוניים, בצל עצי בננה, במיקום חם ואקזוטי. הקפה בצפון נוטה להיות ארומתי ועשיר בחומציות ובגוף, טעם מתוק מאוזן בעיקר בעקבות חומרים מזינים שיש במינרליים מקרקעות וולקניות. קפה בדרום הוא בעל גוף בינונ וחומציות עדינה עם טעם פירותי וייני.

מבט מהיר על קפה טנזני

טעם: חומצי, מתיקות פירותית ומאוזן.

שיטות עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: North Kilimanjaro, Mbeya

Matengo ,Highlands Mbinga, Usambara Mountains,Ngara

קציר: יולי – דצמבר

מלאווי 

מדינה קטנטנה הגובלת במוזמביק וזמביה בדרום מזרח אפריקה. הקפה הגיעה על ידי המיסיונרים בשנות ה- 1800.

למדינה קפה ייחודי המיוצר בעיקר על ידי חוות קטנות בבעלות משפחתית. החוות הללו יוצרות קפה טעים ומורכב בסגנון רך ופרחוני ,יותר משל קפה רגיל במזרח אפריקה: 

מבט מהיר על קפה מלאווי

טעם: הדרים ושוקולד / טעמי הדרים, שוקולד וחמוציות

שיטות עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים: Misuku Hills

קציר:מאי – דצמבר

יש יותר מתריסר מדינות נוספות שמגדלות קפה, אך כל אחת מהן בסדר גודל קטן מאוד. הנה שניים שראויים לאזכור מהיר מכובד:

קפה זימבבואה נחשב לרוב כשווה לקפה הקנייני. טעמים מורכבים, חומציות יינית מרתקת וגוף בינוני.

הקפה בחוף השנהב נמצא בירידה, בעיקר כתוצאה מהתהפוכות פוליטיות ומלחמות אזרחים בתחילת שנות האלפיים. מכיוון שרוב הקפה שגדל במדינה הוא מצמחי רובוסטה, סוגי הקפה האלו נוטים לטעמים מרירים כמו שוקולד, אגוזים ותבלין. 

ההיסטוריה והמגוון התרבותי של אפריקה תרמו לנוף עולם הקפה  בצורה שלא ניתן לסכם בפוסט אחד. יש כל כך הרבה טעמים, כל כך הרבה דרכי גידול ועיבוד קפה וכל כך הרבה קבוצות תרבותיות המסתמכות על קפה לפרנסתן.

אז אם בא לכם לנסות קפה עשיר מלא בטעמים ומיוחד לכו עם קפה מאפריקה! לקפה קלוי טרי לחצו כאן