המצאת האספרסו

אספרסו הוא סוג של חליטת קפה. החליטה נעשית ע"י אילוץ כמות קטנה של מים חמים בלחץ דרך פולי קפה טחונים דק. למשקה האספרסו, ריכוז גבוה יותר של מוצקים בשונה ממשקאות קפה אחרים, מה שהופך אותו לסמיך וחזק בטעמו. (בתמונה: קפוצ'ינו על בסיס אספרסו כמובן.)

ישנן כמה גרסאות לגבי משמעות השם "אספרסו" אך כולם נוגעים באותן צמד מילים היוצרות את המילה אספרסו – EXPRESS  ו – PRESS. לכל מילה משמעות שונה באנגלית, צרפתית ואיטלקית. אחת הגרסאות לשם נובעת מ"לחץ" מכיוון שאתה לוחץ או סוחט את הטעם מהקפה באמצעות לחץ האדים. השנייה מגיעה מהמהירות בה הקפה נחלט כמו "רכבת אקספרס". אחרים טוענים שזו הדרך לבטא את אומנות הקפה (Express yourself) אך משמעות זו לא קיבלה גיבוי רב בדפי ההיסטוריה.

בשנת 1884 אנג'לו מוריאדו מטורינו רשם פטנט על מכונת האספרסו הראשונה. שם הפטנט היה קצת ארוך ומסורבל –  "מכונות קיטור חדשות למאכלים כלכליים ומיידיים של משקאות קפה, שיטה על פי א. מוריונדו". שלא כמו מכונות אספרסו בתקופה מאוחרת יותר, המכונה הייתה חולטת כמות גדולה של קפה עבור כמה לקוחות במכה ולא מנה או שתיים כפי שאנו מכירים.

אחד השרטוטים של אנג'לו מוריאדו

לאחר מכן ב- 1901, לואיג'י בזארה ממילאנו, רשם פטנט על מכונת אספרסו משופרת. היה במכונה דוד להרתחת מים וארבע מיכלים שהחזיקו פילטרים מלאי קפה והמכונה נקראה "טיפו ג'יגנטה".                                                                      שנתיים לאחר מכן, דזידריו פאבוני, איש עסקים איטלקי ממשפחה עשירה, ראה את הפוטנציאל במכונה של לואיג'י וקנה את הפטנט שלו, בדרך להקים את חברת מכונות האספרסו הראשונה בעולם, חברת "לה פאבוני" , שהחלה לייצר מכונות אספרסו בשנת 1905. החברה קיימת ומצליחה עד היום.

מכונת אספרסו "לה פאבוני" משנת 1905

מכונת האספרסו הראשונה שיצאה מאיטליה מעבר לים, הותקנה בארצות הברית בשנת 1927. זו הייתה מכונת "לה פאבוני". המכונה הותקנה בבית קפה שבאותה תקופה היה הכי לוהט ומלא בצעירים הנקרא "Reggio" בעיר ניו יורק. לפי מספר עדויות של לקוחות קבועים ב- Reggio מכונות האספרסו הראשונות הניבו טעם שרוף, כנראה בעיקר בגלל העובדה שהקפה נחלט באדים או במילים אחרות במים רותחים מדי ולא בטמפרטורה טובה לקפה.

בית הקפה המיתולוגי "Reggio" בניו יורק 1927

בשנת 1938 כשהאספרסו כבר  נהיה להיט עולמי, פותחה המכונה הראשונה בעלת משאבת מים עם בוכנה על ידי בחור בשם Cremonesi. היא עבדה דומה למכונות הקיימות אך הקפה נחלט במים חמים ולא רותחים דבר שהעניק טעם טבעי וטוב יותר לקפה ובנוסף, האספרסו היה יוצא מלא בקראמה דבר שהפך עם הזמן לאחד המאפיינים העיקריים של המשקה האהוב. המכונה הראשונה הותקנה בבר קפה הנקרא  Gaggia.

למרבה הצער מלחמת העולם השנייה מנעה פיתוח נוסף של מכונת אספרסו מסוג זה באותה תקופה. Gaggia החלה לייצר מכונות בוכנה מסחריות לאחר המלחמה ב -1946.

מכונת אספרסו GAGGIA מ – 1948

בשנת 1961 חברת Faema מייצרת מכונת אספרסו המבוססת על משאבה חשמלית להעברת מים בלחץ. מים מתוקים, עוברים דרך צינור שמחומם עם דוד ואז עוברים דרך הקפה. בדרך זו יש למים טמפרטורה אופטימלית ואינם נשארים בדוד במשך תקופה ארוכה והופכים למעופשים. מאז, כמעט כל מכונות האספרסו המודרניות מבוססות על עיצוב זה.

מזכיר קצת את היום? מכונת Faema מ – 1961

כיום, מכונות האספרסו עדיין משתנות מעת לעת אך בפרטים קטנים בלבד ולרוב רק בעיצוב. רובן עדיין מופעלות בצורה ידנית.                                                                                                                                                                                            כמובן, בטח הבחנתם כבר במכונות מודרניות המבצעות את כל תהליך, החל מטחינת הפולים, חליטת האספרסו הקצפת החלב, העברת כוס והכל בפקודה אחת.

אז נכון שאפשר לעשות היום הכל בקליק, אך אסור לנו להתעלם מהמגע האנושי והאנשים המדהימים שיצרו את מציאות שבה אנו חיים.                                                                                                                                                                           בואו נזכור את אלו שהצליחו להכניס את המשקה הנהדר הזה לשגרת היום יום שלנו ושינו את העולם, לפחות את שלנו.

זכרו, בשביל אספרסו טוב, צריך קפה טוב. אנחנו בפורטופינו משקיעים את חיינו בקליית קפה טעים טרי וישראלי. לחצו כאן לקפה קלוי טרי ותתחילו להנות!