ההבדל האמיתי בין קפה יקר לקפה זול

האם יצא לכם לעקם פרצוף בזמן התבוננות על שקית חצי ק"ג קפה שעולה 90 ₪ ?  התחושה מוכרת, אבל אולי אחרי הכתבה הזו, תבינו שזה לא כל כך מטורף.

אם נפרק את תמחור הקפה לרמה מפורטת ונסתכל על זה בעין ביקורתית, המציאות לא נעימה במיוחד: אנשים אמיתיים שעובדים קשה, סובלים כשאנחנו חוסכים על פולי הקפה שלנו.

כמה צריך לשלם עבור פולי קפה? מהי אחראיות חברתית? מהו איזון טוב בין שכר הוגן לקפה ששווה לקנות?

אלה השאלות שננסה לענות עליהן, אך שימו לב שהנושא מורכב. תמיד יש משתנים והשלכות נסתרות כשאנחנו משחקים בכלכלה וסחר בינלאומי.

בואו נדבר קודם על החקלאים. ואז ניכנס לכמה צריך לשלם עבור קפה.

(חקלאית קפה חייכנית מאוגנדה)

קהילות חקלאות הקפה בעולם מתמודדות עם אתגרים שרבים מאיתנו היו מעדיפים אפילו לא לשמוע עליהם בחדשות. על פי מחקר של פרויקט "Food Empowerment Project" ארגון ללא מטרות רווח שהמוטו שלו הוא "ליצור עולם צודק ושיתופי ע"י הכרה בכוח בחירת המזון של האדם", עבודת ילדים בשטחי ייצור הקפה במדינות כמו ברזיל והונדורס, זה עניין שבשגרה והדבר גורם לירידה בחינוך הילדים.

בנוסף, קציר קפה יכול להיות מסוכן לילדים בעקבות שקים כבדים, חשיפה ארוכה לקרני השמש וחשיפה לא בטוחה לכימיקלים בגידולים לא אורגנים. בקנה מידה גדול יותר, עבודות ילדים גורמות לעוני דור אחרי דור, מה שמביא ליותר עבודות ילדים וחוסר השכלה.

(ילדה חמודה מהונדורס, המציאות פחות)

באותו נושא מהצד השני, מחקר משנת 2010, שצוטט בעיתון המקצועי של התאחדות הקפה האמריקאית (SCAA) בנושא "רעב באדמות הקפה", גילה כי 63% ממשקי הבית בחוות קפה במרכז אמריקה חווים חוסר ביטחון תזונתי ותת תזונה בשלב מסוים, בכל שנה.

למרות שהדוגמאות הללו הן מארצות אמריקה, הבעיות של תת תזונה וחינוך לקוי הן גלובליות. שלא לדבר על בעיות אחרות של שירותי בריאות מקומיים,עבדות או פגיעה בסביבה … המציאות של חקלאי הקפה אינה בהירה כמו שהיינו רוצים לחשוב.

לאן הכסף הולך?

היו כמה מחקרים שממפים את זרימת הכסף של צרכני קפה לחקלאי קפה. זה די מבאס לגלות מה מקבל החקלאי לעומת מה שהצרכן הממוצע מוציא בבית קפה.

עלות קפה ירוק: 48 – 8 ₪  לק"ג

הכסף נשלח לחקלאי או לתאגיד חקלאות ומשמש לתשלום עובדי הקציר, עיבוד פירות הקפה, הציוד, מיסי הממשלה ושכר הניהול האדמה.

נשמע כמו סחר הוגן? רבים מבתי הקלייה בעולם עדיין קונים קפה במחיר של  8-16 ₪  לק"ג מהחקלאים, למרות העדות המוחצת כי הדבר מעודד עוני של דורות שלמים.

– מתוך כתבה של עיתון כלכלי בארה"ב: "מחיר השוק" הנוכחי של הקפה השנה ריחף סביב דולר לכל קילו קפה ירוק. מחיר זה נמוך באופן מסוכן מכיוון שזה אומר שחקלאים רבים לא יניבו שום רווח השנה. "זו סיבה נוספת לא לרכוש קפה בדרגה נמוכה, מעבר לטעם המשעמם, קפה זול מזיק לעולמנו".

עלות הובלת קפה לק"ג: מינימום 4 ₪

קטגוריה זו כוללת דמי משלוח, דמי אחסנה במחסנים, דמי מכס והרווחים אותם טוען היבואן.

עלות קלייה לק"ג: 40 – 35 ₪

השלב היקר ביותר במסע הקפה מתחיל ומסתיים בקלייה. שלב זה כולל מכונות קלייה, אריזה, דמי ניהול, אובדן משקל הקפה בעקבות איבוד נוזלים בקלייה, וחשמל/גז. הערה: וזה אינו כולל שכר עובדים.

כבר אפשר לראות שהמסע של כל קילו קפה הוא משהו כמו 50 ₪  וזה כנראה באיכות ירודה, בקצה הנמוך של התמחור שלקחנו. זה כמובן לא כולל עובדים, מיתוג, פרסום ומשכורות.

במילים אחרות, ק"ג פולי קפה הנמכר בפחות מ – 50 ₪  לא נרכש במחיר הגון או מועיל לקהילות המייצרות קפה. ובכל זאת, זה המחיר של קפה בסופר או חלק מהעסקים.

אז בואו נחזור לשקית חצי ק"ג ההיא מההתחלה, זו שעולה 90 ₪, זה לא נראה כל כך מטורף עכשיו נכון?

למרבה המזל, ישנם מאות (אם לא אלפי) בתי קלייה ברחבי העולם המשתפים פעולה עם חקלאי קפה כדי להילחם ב"מערכת תומכת העוני" שהקימו תאגידים לטובת כסף קל.

"FairTrade" הוא אחד הארגונים הללו. הארגון מלמד את חקלאי הקפה לממש שיטות הגנה על הסביבה ונותן לחקלאים שכר נוסף בתמורה למחיר מינימום למכירת הקפה שלהם (בדרך כלל סביב 10 ₪ , שזה עדיין נמוך אבל טוב מהממוצע).

(חלק מהחקלאים שעובדים יחד עם "fairtrade")

"Thrive Coffee" היא מערכת פורצת דרך נוספת. על ידי חינוך חקלאים לנושא הקיימות בעולם ומדעי גידולי קפה, הם עוזרים למגדלים להשיג מחירים גבוהים יותר בקניית הקפה שלהם. Thrive לוקח קיצוץ קטן מההכנסה ומשתמש בו כדי לממן את העצמת עוד ועוד יצרנים. זו מערכת שמגדילה את האיכות, את הרווח של היצרן ומקדמת יציבות כלכלית לטווח הארוך.

יש גם אופציה לעבוד בסחר ישיר, ממש להרים טלפון לחקלאי או להפגש, מי שעושה את זה יכול בדרך כלל לשלם מחיר גבוה יותר עבור קפה מיוחד מכיוון שהוא מדלג על כמה מתווכים בכך שהוא מופיע באופן אישי בחווה. כאשר הבתי קלייה מקיימים שותפויות ארוכות טווח והשקעות בחוות, הם נהנים מהבטחת הכנסה ומבטיחים איכות קפה גבוה.

כאשר בתי קלייה וארגונים בעלי מודעות גלובלית עובדים עם חוות, מפיקי הקפה מקבלים את מחיר הוגן ובכך גם גמישות לספק יותר תנאים עבודה נוחים ומשאבים לקהילות החווה. לפעמים זה בא בצורה של שכר גבוה יותר. לפעמים זה בצורה של מרפאות בריאות ובתי ספר קרובים יותר, חינוך לנשים ושוק ירקות.

עם שותפויות אתיות כנות, העולם משגשג. המפיקים יציבים כלכלית, הקולים מרוויחים יותר כסף והצרכנים נהנים מקפה טוב יותר.

זה כל עוד הצרכנים מוכנים לשלם על כך.

אתם מוכנים?

אם אתם רוצים להשתתף במאמץ העולמי להביא שכר הוגן וצודק לאורך כל שרשרת אספקת הקפה, קנו את הקפה שלכם בזהירות.

חלק גדול מהזהירות היא לדעת להבין מי מוכר לכם סיפור ומי אמיתי. דרך אחרת היא ללמוד על סוגי הקפה והמדינות. כשאתה יכול לאבחן את הערכים והפרקטיקות האלו, אתה יכול להימנע מקניית קפה ממקורות שאינם מודעים גלובלית כמוך.

לאחר שקראתם מספיק, תבינו –  1 ק"ג קפה , ב 50-60 ₪, זה כנראה פשוט לא טוב לעולם, מה גם שקשה להוציא קפה טעים ואיכותי במחיר הזה.

אולי זו גלולה קשה לבליעה, אבל אין דרך קלה להגיד את מה שאנו עומדים להגיד:

קפה סביר והוגן יעלה לכם בערך בין  100 – 130 ₪  לשקית של 1 ק"ג.

קפה מיוחד – חד זני/  "Single origin" יעלה מינימום 150 ₪ לק"ג  .

במחירים האלו, אנו מעודדים את היצרנים לצמוח ולהשאיר את הפחדים שלהם מאחור. בתקווה ובעקבות צרכנות נכונה, קהילות חקלאות הקפה יתחילו לאט לאט לשגשג בדרך חדשה וכמובן לשנות חייהם של מיליונים אנשים ברחבי העולם העוסקים במלאכה.

(כל אחד צריך לתת מה שהוא יכול עבור עולם טוב יותר)

מה אתם יכולים לעשות בקשר לזה?

תראו, העולם הוא מקום גדול. קל לשכוח את בעלי השכלה נמוכה ותת תזונה בצד השני של העולם. אנחנו יודעים את זה. כולנו חוטאים בזה.

תבינו, יש הרבה משקל בכוח הקנייה שלנו. בכדי לחולל שינוי משמעותי, צריך לרכוש מוצרים באחריות, זו הדרך הקלה ביותר להשפיע לטובה על העולם.

אנו עובדים קשה בכדי להשיג קפה באופן שיתופי ואחראי לעולם פה בפורטופינו. בחרנו ידנית את שותפינו למסחר הגון ואת סוגי הקפה בקפידה על פי ידידותם הסביבתית, שכר מקומי מכבד, וכמובן – קפה טעים להפליא.

אז אם קפה קלוי טרי, אתי והגון שיגיע הישר לדלת שלכם נשמע טוב, לחצו כאן 😊