כל מה שאתם צריכים לדעת על רובוסטה

רבים בעולם ובארצנו הקטנטונת בפרט, נוהגים להגיד בלי לחשוב פעמיים "אני רק 100% ערביקה בבקשה".           זאת בגלל שמשום מה יצא לרובוסטה הנהדרת שם רע.

גבירותיי ורבותיי תתיישבו על הכסא ותחזיקו חזק –  40% מהקפה העולמי הנצרך בכל יום הוא קפה רובוסטה!

זהו הישג מרשים, קחו בחשבון שיש 100+ מיני קפה שונים שצומחים כיום בעולם. רוב הרובוסטה מיוצרת כיום בדרום מזרח אסיה, אפריקה או אמריקה הלטינית. הודו, וייטנאם, ברזיל ואינדונזיה, הן המדינות המובילות בעולם של הפרי האנרגטי.

רובוסטה

(קפה רובוסטה הוא חבר, לא אויב.)


#1 תנאי גידול:

צמח הרובוסטה עמיד להפליא בפני מחלות ומזיקים, אוהב טמפרטורות חמות ואף יכול להתמודד עם שמש מלאה. הדבר היחיד שהוא מבקש בתמורה זה הרבה מים. שלא כמו ערביקה, צמח הרובוסטה מעדיף לגדול באזורים נמוכים יותר. הוא יגדל בצורה הטובה ביותר כאשר הגובה יהיה מתחת ל – 600 מטר.

כאשר הוא גדל בטבע, הרובסטה יכול להתנשא לגבהים של 30 מטר ומעלה!!  כמובן שזאת רק בתנאי גידול נכונים.. עבור חקלאים המתמקדים בגידול קפה רובוסטה, הצמחים בדרך כלל מחצית הגובה מכך, כדי להבטיח את הקציר יעיל.

פרחי הצמח לבנים, ממש כמו צמחי קפה רבים והפירות הופכים בגוון אדום עמוק כשהם בשלים. באזורים מסוימים לאחר שישה חודשים בלבד מהפריחה, יהיה יבול. כל אחד מהפירות, יפיק בדרך כלל שני פולי קפה שהם זרע הצמח.

(יכול להגיע ליותר מ – 30 מטר!)


#2 קפאין:

אם תחקרו השוואות של קפה רובוסטה מול קפה ערביקה באינטרנט, הנקודה העיקרית תהיה ההבדל בתכולת הקפאין. בפולי קפה רובוסטה אפשר למצוא עד 2.7% קפאין ולמרות שזה לא נשמע הרבה, מדובר כאן על סם פסיכואקטיבי וזה כפול ממה שערביקה ממוצעת מספקת.

אגב, תכולת הקפאין הגבוהה היא זו שהופכת את צמח הרובוסטה לחזק כל כך. הקפאין יוצר מרירות הגורמת לרוב המזיקים להתרחק. לצמח ישנן עוד תכונות אורגניות המקטינות את השפעת המחלות והמזיקים הנטפלים לצמחים.   

(מולקולת הקפאין)


#3 קפה רובוסטה קלוי:

הרבה קולי קפה, בעיקר אמריקאים, קונים פולי קפה ירוק על פי כלל "ערביקה טובה, רובוסטה רעה" והכוונה שלהם היא לשילוב הזנים יחדיו בתערובת.

החשיבה המוטעת הזו, קוראת מכיוון שהם מכירים רק את הרובוסטה הזולה המסחרית שבדר"כ באיכות ירודה. העובדה היא, שצמח הרובוסטה, אפילו בדרגת ביניים, נקי, איכותי  ומתאים ומומלץ לתערובות אספרסו. אך עדיין בנושא הרובוסטה האיכותית יש המון התנגדות בקהילת הקפה העולמית.

הגיע הזמן לשינוי.

קפה רובוסטה

(נקמת הרובוסטה)

בתור התחלה, אנחנו לו מאשימים אף אחד –  קשה למצוא רובוסטה באיכות גבוהה, כאשר הודו היא אחת המקורות הבודדים שיכולים לייצר רובוסטה בדרגה גבוהה לאספרסו(גם גואטמלה ואינדונזיה). מה שמפריד בין רובוסטה איכותית למקבילה בדרגה נמוכה היא מידת הטיפול במטעי הקפה –  דרכי הגידול, קציר ושיטות העיבוד של הקפה. 

רובוסטה איכותית תגדל בתנאים דומים לפולי הערביקה:

->גובה מתאים

->צל הולך וגדל

->דגש על איכות הפול ולא על כמות

->קטיף סלקטיבי

->תהליכי עיבוד קפדניים

->מיון ודירוג מדוקדק של הפרי.

למשל, Cherry AA  ו – Kaapi Royale Robusta מהודו, עוברים את כל השלבים האלו. התהליך הופך אותם לסוגי הרובוסטה הנקיים והעדינים ביותר בעולם.


עבור מי שאינו חובב של הטעם המריר או רבים אומרים "קפה חזק", חליטת רובוסטה בלבד עלולה להיות קשה לשתייה. אך היא תהיה מושלמת עבור תערובת אספרסו. רובוסטה יכולה לספק כמה יתרונות לתערובת אספרסו:

-> לרובוסטה תכולת קפאין גבוהה מפולי ערביקה, על כן התערובת מקבלת את ה"בעיטה" הנוספת שצרכני האספרסו מצפים לה.

-> שילוב רובוסטה במשקאות על בסיס חלב עוזר להדגיש את הטעמים של פולי הערביקה המשמשים כטעם של התערובת או רכיבים מדגישים אחרים.

-> התועלת הסופית ואולי המשמעותית ביותר, היא שרובוסטה זה הבסיס לקרם של האספרסו וזה גם מאריך את החיים של כל משקה קפה, מבלי לגרוע מהטעם!

אז אם עד עכשיו היו לכם ספקות אם לשלב רובוסטה בתערובת שלכם או בצריכה שתיינית ומהנה,  מקווים שהסרנו אותן. אם אתם שוקלים לטעום את הרובוסטה הנהדרת נקייה באספרסו, אנו מוצאים כי הרובוסטה ההודית Cherry AA מספקת כוס חלקה ורכה עם ארומה עזה וניחוח שוקולדי עשיר.  

לדף הרובוסטות – >  לחצו כאן

פוסט זה פורסם בקטגוריה זני קפה. להוספת הקישור לסימניות .