מדינות הקפה: דרום אמריקה והוואי

הגיע הזמן שנדבר על היבשת הכי חמה על הגלובוס….דרום אמריקה!

ישנן מדינות אחרות, כמו צ'ילה, פרגוואי, אקוודור או ונצואלה שמגדלות גם הן קפה, אך היבול שלהן אינו משמעותי ולכן לא נעסוק בהן היום.

ובכל זאת, יש לנו כמה מדינות קפה מרשימות, אז בואו נתחיל!

קולומביה

חברים, המדינה מייצרת 12% מאספקת הקפה בעולם, שנייה רק ​​לברזיל! ובעיני רבים הקפה הקולומביאני שם את כל שאר הסוגי בכיס הקטן.

הקפה הגיע לקולומביה בראשית 1700, אך לא הפך להצלחה מסחררת מיד. לגידולי הקפה המסחריים לקח זמן לתפוס, משהו כמו עד לעשור הראשון של שנות ה- 1800. לאורך המאה ה -19, אז כבר חולקו זרעי קפה לאזרחים ואלו נשתלו בכל רחבי הארץ, מה שגרם לקפה להיות צמח נפוץ מאוד במדינה ממש כמו הכלניות שלנו.

בשנת 1927, הממשלה השיקה ארגון קפה בשם – Federación Nacional de Cafeteros de Colombia – שגרם לעידן חדש עבור מגדלי הקפה הקולומביאני.

(מבט על החקלאים שעושים את מה שנחשב לקפה הטוב בעולם)

הארגון הוביל את המחקר בפיתוח תחום הקפה, מה שגרם לשוק של קולומביה להתפרץ ולהתקרב לתפוקה של ברזיל וויאטנאם המובילות בתעשייה.

קרא גם : 5 דברים שהורסים לך את הקפה

 רק קפה ערביקה גדל בקולומביה, מה שמוביל ליבול אחיד וטוב מהממוצע. הקפה לרוב בעל חומציות בינונית -נמוכה, גוף בינוני, טעם עשיר בפירות וארומה נעימה

מבט מהיר על קפה קולומביאני

טעם: חומציות קלה וגוף בינוני, הדרים, תמציות פירותיות

עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים:

Antioquia, Boyacá, Huila, Santa Marta, Quindio

קציר: ספטמבר עד דצמבר

ברזיל

ברזיל, יצואנית פולי הקפה הגדולה בעולם, היא גם אחת המדינות המורכבות ביותר. גודלה העצום של המדינה יוצר מגוון רחב של פרופילי טעם וישנן ארבע שיטות עיבוד שונות ברחבי הארץ, לפעמים אפילו באותה חווה.

ברזיל וקפה זה כמו ברזיל וכדורגל. הצמחים הראשונים הגיעו בראשית 1700 ועד שנת 1820, ברזיל ייצרה כבר כמעט 30% מהקפה העולמי.

(האוהדים האלו בכלל אחרי כוס קפה, אין משחק היום.)

אם זה לא מספיק, בשנת 1860, כאשר אסיה ואפריקה התמודדו עם מחלות צמחי קפה, היא הניבה 80%  מכל הקפה מסביב לגלובוס, פשוט מדהים! ברזיל היא גם ביתם של עשרות זני קפה חדשים ומרתקים. חלקם הם מוטציות טבעיות, חלק נוצרו בתנאי מעבדה לטובת חידוש ופיתוח הענף.

וגם: מה הטעם בקפה טחון?

אמנם יש מגוון רב, אך דבר אחד הוא עקבי בכל הארץ: הגובה הנמוך. ברזיל מגדלת קפה בגבהים שבין 600-1200 מטר שזה הרבה מתחת למתחרים במרכז אמריקה.. הנתון הזה  גורם לרוב הקפה הברזילאי להכיל רמות חומציות נמוכות וגוף כבד יותר. מבחינת הטעם, זה ניכר בכל סוג קפה ברזילאי שתטעמו. עוד טעמים  כוללים גם תמציות שוקולד ואדמה , חלקן די פרחוניות, וחלקן פירותיות.

מבט מהיר על קפה ברזילאי

טעם: חומציות נמוכה, גוף כבד, נעים, פירותי, פרחוני

 עיבוד: שטוף, טבעי, דבש,  Pulped Natural

אזורי גידול עיקריים:

Bahia, Espírito Santo, Minas Gerais, Paraná, Rio de Janeiro, São Paulo

קציר: אפריל עד ספטמבר

פרו

למרות שקפה הגיע אליה גם כן באמצע 1700 כמו שכנותיה, לא החלה לייצר קפה מסחרי עד תחילת המאה העשרים! התרחשות מיידית התחוללה בייצור הקפה במדינה בסביבות 1920 כאשר בריטים גבו חוב של מדינת פרו בכמעט 2 מיליון דונם אדמות חקלאות. הבריטים שרכשו את האדמה החלו לגדל עליה קפה כדי לספק את הביקוש הגובר לקפה באירופה.

 (הבריטים ידעו לנצל את הפוטנציאל החבוי בפרו)

מכיוון שאדמות הקפה נמכרו וחולקו לחקלאים בסוף העשרים, חוות הקפה הפכו לקטנות יותר ועצמאיות יותר, אך היו גם פחות מוחברות בניהם. לפרו חסרה התשתית לחיבור חוות קטנות לשווקים גדולים יותר, ולמרות זאת, הדהימה את תעשיית הקפה בעולם.

אלפי החקלאים החדשים לא ויתרו ופרו היא כיום היצואנית החמישית בגודלה של פולי קפה ערביקה, שרובם באיכות יוצאת דופן וטעם נהדר פולים פרואנים  לרוב עם גוף קל, חומציות נעימה ומתיקות מרעננת עם ניחוחות פרחים

מבט מהיר על קפה פרואני

טעם: גוף קל, חומציות פריכה, מתוק, פרחוני

עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים:

Amazonas, Ayacucho, Cusco, Huánaco, Junín, Pura, Puno, Villa Rica

הוואי

אז נכון, היא לא בדרום אמריקה. אבל לבת הדודה הרחוקה יש קפה משובח ולא רצינו להשאיר אותה בודדה עם שרשרת פרחים על הצוואר.

(ככה יוצאים אחרי ביקור בבית קפה סטנדרטי בהוואי)

האי המרוחק של הוואי קיבל קפה לראשונה בשנת 1813. השמנים הוולקניים העשירים, הגובה המרשים של ההרים, הגשם התכוף והאקלים הקריר מעט  מושלמים לגידול קפה, במיוחד במורדות ההרים באזור קונה.

כמקום היחיד בארה"ב עם תעשיית קפה משגשגת (יש בעוד מקומות אך לא בצורה מסחרית וטובה כמו בהוואי), הקפה אינו זול. הדבר נובע במידה רבה מחוקי העבודה בארצות הברית, כמו גם המיקום המרוחק. הקפה של הוואי מגוון למדי ונוטה לחמיצות נעימה, גוף קליל, ותווי טעם עשירים ומורכבים עם רמזים לפרחים ופירות.

מבט מהיר על קפה הוואי

טעם: חומציות פריכה, גוף קל, טעם עשיר, פרחוני, פירותי

עיבוד: שטוף, טבעי

אזורי גידול עיקריים: קונה, קאו, ואהו

קציר: נובמבר עד מרץ

אז אם התחברתם ועכשיו בא לכם להנות מקפה  תוסס ודרום אמריקאי לחצו כאן!