מדינות הקפה: אסיה ואוקייניה

ברוב חלקי אמריקה לא שותים הרבה קפה מאסיה, אבל זה לא אומר שזה לא פופולארי וטעים. למעשה, קפה אסייתי אהוב ב… תנחשו… אסיה.

וחברים, אולי במונדיאל אנחנו רשומים באירופה אבל אין יותר אסיה מישראל ולצערנו אין כרגע ישראל במונדיאל אבל גם זה יגיע.

קפה טוב יש, והמלאכה מרובה. אז קדימה בואו נצא לדרך!

תימן

מקור הקפה שהגיע למדינה הוא כמובן מאתיופיה במשהו משהו לפני הספירה. התימנים היו אלה שסחרו לראשונה בקפה מחוץ למדינתם מנמל הנקרא Al Mokha או בעברית "מוקה" כן כן, ממש כמו המשקה המפורסם או על שם הקפה האהוב. משם זה הגיע. התימנים הם גם אלו שפתחו את בתי הקפה הראשונים בעולם ואלו שהמציאו את שיטת "קפה טורקי". הרבה ריספקט.

מפעלי קפה הוקמו במדינה בסוף שנות ה- 1600 וייצור הקפה המסחרי המשיך במהירות. למרבה הצער, לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית, תימן נקלעה לאי סדר פוליטי וכלכלי. תימן המודרנית נמצאת בעיצומה של מלחמת אזרחים מתמדת  והמדינה מרוששת ממשאבים הן מכסף וחסר להם אפילו מים מתוקים.

(תימן היפיפיה, לצערנו במלחמה מתמדת)

קרא על:  הקפה המיוחד בעולם – Yemen Mocha Mattari

בגלל הסוגיות הפוליטיות וחוסר בתשתיות, קשה להשיג קפה מתימן. אבל הצלחנו בכל זאת להביא לכם! הקפה התימני נוטה לטעמים אדמתיים ושוקולדיים. לרבים יש את החומציות היינית הנעימה ופריכה שאנו אוהבים בקפה אפריקני.

מבט מהיר על קפה תימני

טעם: חומציות אדמתיות, שוקולדיות, יין מתוק

עיבוד: טבעי

אזורי גידול עיקריים: 

Bani Mater, bani Hammad, Bura’a, Haraaz, Haimateen

קציר: אוקטובר עד דצמבר, מרץ עד מאי

הודו

למרות שזו לא המדינה הראשונה שקופצת כשחושבים על קפה, הודו הייתה למעשה המדינה הראשונה בייצור הקפה מחוץ לאפריקה ומדינות ערב. הצמחים הראשונים הובאו בסביבות 1600 והאגדה מספרת על השייח המוסלמי, באבא בודן, שיצא למסע רוחני וחזר עם שבעה זרעי קפה לארץ הקודש שלו (הודו). אומרים שהוא שתל אותם ליד מערה על הר בצ'יקמאהלור, במדינת קרנאטקה, הנחשבת כיום לארץ הקפה בהודו.

הקפה שגידלו לטובת ייצוא מסחרי לא ממש פרח עד השלטון של הקולוניזציה הבריטית בשנת 1840. מרבית הצמחים היו ערביקה עד שמחלת קפה  הפודעת בצמחים ובגידול הופיעה והתעשייה נפגעה – קשות. חקלאים רבים בשנות השישים של המאה העשרים נטשו את צמחי הערביקה שלהם בעקבות זן הרובוסטה העמידהבמחלות . כיום כמעט מחצית מייצור המדינה הוא רובוסטה – והודו היא יצרנית הקפה השישית בגודלה בעולם!

נסו גם: הרובוסטה ההודית המיוחדת 

בנוסף לרובוסטה המוצלחת, להודו יש סוגי קפה מיוחדים ומרהיבים כמו קפה מונסון מלבר שעובר שיטת עיבוד ייחודית לקפה משאר העולם וסוגי ערביקה משובחים אחרים.

(קפה בתקופת המונסון – לא כך נראה התהליך, הקפה הזה טובע)

קפה הודי  לרוב בעל פרופיל טעם מורכב של תבלינים, גוף מלא וחומציות בהירה שדומה לסוגי קפה בגואטמלה. הודו כאמור ייצרנית של נתח גדול משוק הרובוסטה  העולמית כאשר הם נחשבים לאיכותיים במיוחד.

מבט מהיר על קפה הודי

טעם: מתובלן (הל, מוסקט, ציפורן), גוף מלא, חומציות בהירה

עיבוד: שטוף, טבעי, מונסוני

אזורי גידול עיקריים: 

Baba Budan, Niligris, Shevaroys

קציר: נובמבר עד פברואר, ינואר עד מרץ

נסו גם: הודו מונסון מלבר

נפאל

הקפה הגיע לנפאל בשנת 1938, בזכות המאמצים המוצלחים של הירה ג'ירי, חקלאי ויזם ממחוז "גולמי" בהימלאיה. האיש אחראי על התחלת תולדות הקפה בנפאל. הוא קיבל את זרעי הקפה ממחוז סינדו במיאנמר והקים חווה של קפה וכך גידל  את הצמח בגבעות סביב כפר אפצ'אור שבמחוז "גולמי".

(נשות הקפה של נפאל) 

הצמח והפירות משכו את תשומת ליבם של חקלאים אחרים באזור, ובהיותו האיש הנדיב שהיה, נתן ג'ירי את הזרעים לחבריו.

כך התרחשו מטעי הקפה המוקדמים בנפאל. עם הזמן מפה לאוזן של החקלאים, התפשטה מגמת הקפה במדינה ונכון לעכשיו, קפה מיוצר ב 19 מחוזות בנפאל, כאשר הכמות הכוללת היא עד 140 טון. קפה שגדל בנפאל מיוצא אפילו למדינות כמו ארצות הברית, יפן, אנגליה, ומדינות רבות אחרות באירופה.

הקפה בטעם מגוון פרחוני ופירותי עם גוף חלק, מתיקות פריכה וטעם סירופי עם חומציות קלה.

מבט מהיר על קפה נפאלי

טעם: טעם עמוק ופרחוני גוף חלק, חומציות נמוכה

עיבוד: שטוף

אזורי גידול עיקריים: 

Himalaya Mountain

קציר: נובמבר –  מרץ

פפואה גינאה החדשה

(PNG) היא כמובן לא באסיה אבל מצטרפת פה לחברות כדי שלא תשאר לבד. המדינה המאכלסת את מחצית האי המערבי של גינאה החדשה. גידולי הקפה במדינת האי הזו החל עם הגעתם של הקולוניאליזם הבריטי והגרמני בראשית המאה העשרים, אך ייצור הקפה המיוחד באמת החל עם הגעתם של שתילי Jamaica Blue Mountain בשנות העשרים.

ייצור הקפה באי מתחלק לשתי קטגוריות עיקריות:

תאגידי קפה –  קפה זה מעובד, מעובד ונמכר על ידי חברות שיווק גדולות, בדרך כלל פחות מסוכן לקנות ובאיכות הגונה

חוות קטנות – הקפה בחוות מעובד בחצרות האחוריים של מגרשים משפחתיים קטנים, אך קשה מאוד לקבוע ולתחזק את האיכות.כמעט כל הקפה מעובד בשיטה השטופה, המביאה את חומציות ההדרים הנעימה ומוסיפה עומק לטעמים המורכבים של שוקולד, חלב, פירות, אגוזים.

מבט מהיר על קפה פפואי גינאי חדשני

טעם: שוקולד, פרי עדין, אגוזים, חומציות הדר

עיבוד: שטוף

אזורים גידול עיקריים: 

Chivu, Eastern Highlands, Western 

קציר: מאי עד אוגוסט

אינדונזיה

החלטנו לחלק את המדינה לשני חלקים עיקריים למרות שיש עוד הרבה אזורי גידול במדינת קפה המשובחת הזו.

ג'אווה (אינדונזיה)

מתיישבים הולנדים הביאו קפה לאי האינדונזי ג'אווה במאה ה -18. לפני שהענף נפכע כתוצאה ממזיקים ומחלות צמחים, הוא היה המוביל בעולם בייצור הקפה. מובן, שחקלאי ג'אווה הפסיקו לגדל את צמחי הערביקה הרגישים למחלות  ועברו לצמחי רובוסטה עמידים ולכן מעט מאוד קפה מג'אווה הוא  מזן ערביקה עד היום.

מרבית הקפה מעובד בתהליך מתוחכם, המעניק ליבול טעם איכותי יותר, פריך וברור עם תווים של תבלינים ווניל מורכבים, מתיקות מספקת וחומציות עדינה.

קרא על: שיטת העיבוד הסודית של אינדונזיה

מבט מהיר על קפה ג'אווה

טעם: צלול, מורכב, תבלין, וניל, מתוק, חומציות עדינה

עיבוד: שטוף, HULLING

אזורי גידול עיקריים:

 Jampit, Blawan

קציר: יוני עד אוקטובר

סומטרה (אינדונזיה)

ההולנדים הביאו קפה לסומטרה שבאינדונזיה בסוף שנות ה- 1600 והפיקו אותו בחוות בסגנון מטע. אותה המחלה שתקפה בגא'ווה ועצרה את הענף באמצע שנות ה- 1800, גרמה לרוב תאגידי הקפה להפריט את החוות ואלו חולקו בין המקומיים. משקיעים יפנים התעניינו בקפה מסומטרה בשנות השבעים והכשירו את שדות  הערביקה של החקלאים לשיטת עיבוד מיוחדת הנקראת ג'ילינג באסה (HULLING).

קפה סומטרי הוא הקפה האינדונזי הקלאסי במוחם של הרבה מומחי קפה. טעמי אדמה, תבלינים ולפעמים עשבוני. הוא גם מתוק, יש לו חומציות עדינה, והוא מתהדר בגוף עשיר ומלא.

קפה סומטרי במבט מהיר

טעם: אדמה חריפה, עשבונית, מתוקה, חומציות רכה, גוף מלא

עיבוד: Wet Hulled (גילינג באסה)

אזורי גידול עיקריים: 

Aceh/Gayo, Lintong, Takengon/Bener Meriah

קציר: אוקטובר עד מרץ

ישנן עוד המון מדינות המייצרות קפה באסיה ואוקייניה בינהן תאילנד, ויאטנם קמבודיה ועוד.. אך אי אפשר לעבור על כולם. 

מכל מדינה שכתבנו עליה היום, השגנו קפה מיוחד! 

אז אם בא לכם להתנסות בקפה אסייתי דם מדמכם מעניין ועשיר לחצו כאן!