בזמן שישנתם: אסון הקפה של ברזיל 2021

Analysis: Retail coffee prices to climb as frost and freight costs bite | Reuters

 ב – 2021\07\01 דווח בברזיל על “קרה” (כפור), באיזור גידול מוכר לקפה.

“קרה” היא תופעת אקלים בה הטמפרטורה סמוך לפני הקרקע היא 0 ° או פחות. אותה התופעה חזרה בכמה אזורי קפה נוספים, דבר שהוא מאוד נדיר בחודשים החמים של יוני – אוגוסט ובעיקר באזורים הדרומיים של ברזיל.

אז מה “קרה”?

החקלאים הברזילאיים שחשבו שהרע כבר מאחוריהם, קמו לבוקר  ה – 2021\07\20 ולא האמינו למה שהם רואים. כפור פתאומי וחמור הרבה יותר פגע שוב באותם אזורים. הטמפרטורה במינאס ז’ראיס, אחד מאזורי ייצור הקפה העיקריים של המדינה, ירד מתחת ל 1.2- °  וגרם לנזק הרסני ובלתי הפיך לצמחי הקפה. הקרה לא עצרה בדרום ונדדה לאורך כל המדינה כאשר היא מבקרת באזורים המייצרים כמויות אדירות של קפה.  מדינות סאו פאולו ומינאס – שתי המדינות הגדולות לייצור קפה בברזיל חטפו הכי הרבה.

אם מנסים למצוא צד “חיובי” של הסיפור, על פי נתונים של משרד החקלאות הברזילאי, כ -70% מעצי הקפה כבר נקטפו לשנת היבול 2021/22 – למרות זאת, הדיווחים על אובדן ייצור כל הזמן עולה ועולה. ברחבי העולם, אנליסטים וסוחרים  טוענים שזו ה”קרה” הגרועה ביותר מאז 1994 וקובעים כי עשויות להיות השלכות על שוק הקפה העולמי שימשכו לכל הפחות כ – 4 שנים.

לאורך השנים הקרה מגיעה באופן רציף אך לא צפוי כשהאחרון המשמעותי היה בשנת 1994 ולפניו היה אחד בשנות השבעים המוקדמות. למעט האירועים הקיצוניים האלו ישנה רמה מסוימת של קרה מדי שנה, אך בדר”כ באזורים נמוכים, בעמקים או במקומות בהם גידול קפה קשה יותר בעקבות מיקום גיאוגרפי ותנאי מזג האוויר. אי אפשר לדעת מתי אסון כזה יקרה ובאיזה תדירות אך ניתן להניח שבעקבות משבר האקלים העולמי שרק מחריף עם הזמן, הכפור עשוי לבקר בברזיל שוב ומוקדם מן הצפוי.

Climate Change - Woods Hole Oceanographic Institution

(מחיר ההתחממות הגלובלית.)

ההשפעה על ייצור הקפה

לפני שנמשיך, מה זה בעצם קרה או כפור? כאשר הטמפרטורה יורדת מתחת לאפס, אדי מים קופאים על צמחי הקפה ונוצר מן כיסוי של קרח כתוצאה מפעפוע של אדי מים (לחות), מה שגורם לקפיאתם של הצמחים ובמקרה קיצוני יותר לנימי הצמח להתפוצץ ובכך – לחתום את דרכו של הצמח בעולמנו. ניתן להבחין בתופעה זו כאשר טל קופא על חלונות  או עלי צמחים עם שכבה דקה של קרח.

ישנם כמה סוגים של קרה היכולים להתרחש ולעיתים נעשה שימוש גם בביטויים “קרה לבנה” ו – “כפור שחור”:  

קרה לבנה גורמת להופעת גבישי קרח גלויים על עלים וצמחים, אך אינה בהכרח גורמת נזק קבוע.

Can You Save A Plant That Has Been Frozen: What To Do For Freeze Damaged Plants

(גם מדהים וגם לא פוגע בצמח.)

כפור שחור לעומת זאת, מתרחש כאשר הטמפרטורות יורדת מתחת ל – 0 °  עם מעט לחות. כמו במקרה שלנו, במקום לגרום ללחות או למים לקפוא, עלי הצמח הופכים חומים או שחורים בגלל “כוויות” דבר הגורם לנזק בלתי הפיך.

Minas Hill Foundation supports Brazil's frost affected farms - BeanScene

(זה כבר פחות יפה.. הכפור השחור במינאס ז’ראיס)

כרגע קשה להעריך את הנזק. נכון לעכשיו, ברור לכולם בברזיל שהנזק משמעותי, אך הדרך עוד ארוכה לדעת בוודאות את גודל הבשורה. בנתיים, בברזיל טוענים כי בין 2.5 ל -5.5 מיליון שקי קפה ירוק הלכו לפח. ישנם אפילו פסימיים הטוענים שהנתון האמיתי יכול להגיע עד 10 מיליון!

מתוך ראיון בתקשורת בברזיל חלקאי קפה בשם אדר מסקרלי הממוקם באנדראס, בדרום מינאס סיפר שמתוך שישה דונם , ארבעה נפגעו מכפור. “זה היה חמור מאוד”, הוא מספר, “מעולם לא ראינו את זה כאן.” אדר העריך כי ההפסד שלו ב –  2022 יעמוד על כ -50% מההכנסות.

Growers focus on the harvesting, market continues calm in Brazil

(בתמונה – עם סכין משוננת וכובע בוקרים, זהו לא אדר, סתם חקלאי פוטוגני.)

הגדלת מחירי הקפה הברזילאי בעולם

ברזיל היא יצרנית הקפה הגדולה בעולם. כתוצאה מכך, ייצור הקפה הברזילאי משפיע באופן משמעותי על מחירים השוק העולמי. כיוון שהיא ספקית קפה כל כך משמעותית, לכל חלקה שנפגעה אפילו כזו קטנה, יש השלכות עצומות על שאר השוק. כאשר הופיע הכפור השחור האחרון ב – 1994, המחיר ההתחלתי של קפה להגיע לשיא של 4.48 $ שזה כמעט כפול 4 מהממוצע כיום.

מרגישים כבר השפעות קלות, כך  שלאחר הכפור קשה בברזיל, מחיר הקפה ביום שני, 26 ביולי היה מעל 2 $ – הנתון הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2014. בעקבות הכפור, טוענים שהמחירים עשויים אף לעלות ל – 3 $  לאחר הערכת מלוא הנזק.

אבל זו לא הסיבה היחידה שהמחירים עלו בשנה וחצי האחרונות. במהלך 18 החודשים האחרונים, מחסור במכולות הובלה, מגיפת הקורונה וחסימות מחאה בקולומביה תרמו גם הם לעליית מחירי הקפה. היו אפילו השערות שבגלל היעדר סיוע טכני זמין עד 2022, צפוי היבול לרדת ברחבי העולם, מה שעלול לגרום גם בכל מקרה לעליית מחירים. ועוד לא הזכרנו עובדים ושילוח שחייבים להוסיף לשקלול.

How Much Money Should I Raise For My Seed Round? | by Tomer Dicturel | pushtostart | Medium

(כסף לא גדל על העצים, האומנם?)

השמועות בעסקי הקפה אומרות שחקלאים ברחבי העולם מקריבים איכות ומוכרים את היבול שלהם “מוקדם” כדי לנצל את מחיר השוק הגבוה. בקולומביה שלא חוותה כפור, אך נמצאת תחת משבר הקשור בכל מה שציינו הרגע, יצרנים מוכרים קפה בעל 15% לחות (כאשר הוא עוד לא עבר תהליך עיבוד מספק בכדי לעבור לשלב הקלייה) ואילו אחרים פשוט מוציאים את הקפה מהפרי ללא שום הכנה נכונה לקלייה ומספקים באותו מחיר שהיו מקבלים בשנה שעברה.

מה יהיו ההשפעות על שוק הקפה הגלובלי?

יש צפי משוער לכפור נוסף בשבועות הקרובים באזורים שטרם נפגעו ואם זה באמת יקרה יהיו לכך השלכות לאורך שנים רבות. במקרה האופטימי כלל האירועים ישפיעו על הקפה לפחות עד עונת 2022/23 –  ייקח זמן לעצי הקפה להתאושש ובמקרים מסוימים זה ייקח 3-4 שנים. בעקבות כל הנתונים האלו, שרשרת האספקה ​​של עולם הקפה תחוש בקרוב תנודות רציניות כאשר אנו עשויים לראות כמה תעשיות ענק חוות הפסדים בהכנסה ועבור בתי הקלייה וסוחרים, המחירים יעלו.

על אף שעליית המחירים תייקר את רוב הקפה, סביר להניח כי קפה מיוחד (specialty coffee) לא יהיה מושפע במידה רבה והנאמר הוא בעיקר על סוגי קפה תעשייתי.

בחדשות של ברזיל בשבוע שעבר נפגשה שרת החקלאות ובעלי חיים( נותנים כבוד לבעלי החיים עם שרה משלהם), אנה ולנטיני, עם יצרנים באיזור מינאס כדי להבין את רמת התמיכה הדרושה להתאוששות מנזקי הקרה.

בהודעתה היא אמרה: “המדינה תערוך דו”ח מפורט ואמין מאוד על מה שעומד בפני היצרן, מה כל אחד איבד וצריך”.

נותר רק לקוות שידאגו למאות החקלאים ומשפחותיהם שחלקם איבדו את פרנסתם. ולגבי שאר העולם, ההיסטוריה לימדה אותנו שלכפור בברזיל יש השפעה משמעותית על שוק הקפה אך אנחנו נשארים אופטימיים ונמשיך להביא לכם קפה נהדר ללא פשרות ובאיכות הכי טובה!